Czym wyróżnia się hotel pracowniczy? Ile kosztują noclegi w nim?
Hotel pracowniczy to szczególna forma zakwaterowania, umożliwiająca pracodawcom zapewnienie swoim pracownikom taniego, komfortowego noclegu. Na jakich zasadach działają i ile kosztują hotele pracownicze? Jeśli chcesz dowiedzieć się, jakie wymagania musi spełniać ta forma zakwaterowania, koniecznie przeczytaj poniższy artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania.
Jakie wymagania musi spełniać hotel pracowniczy?
Hotel pracowniczy z pewnością nie będzie reprezentował takiego poziomu, jak miejsce, w które udajemy się dla wypoczynku. Jego zadaniem jest zapewnienie zakwaterowania osobom, przebywającym poza miejscem zamieszkania w celu wykonywania pracy. Różne ich kategorie będą się między sobą różniły standardem.
Zasady funkcjonowania hoteli pracowniczych, włącznie ze standardami, jakie muszą w nich obowiązywać, ustalone są w Zarządzeniu ministra pracy, płac i spraw socjalnych z dnia 21 czerwca 1976 roku w sprawie zasad prowadzenia hoteli pracowniczych i stosowanych w nich opłat. Niezależnie od kategorii, wszystkie hotele pracownicze muszą posiadać:
- instalację elektryczną,
- dostęp do ciepłej wody,
- miejsce do spania dla każdej osoby, takie jak łóżko z materacem, tapczan czy wersalkę,
- poduszkę i kołdrę lub dwa koce,
- komplet bielizny pościelowej,
- krzesło i stół,
- całą szafę, lub jej odrębny, zamykany segment na ubrania,
- lustro,
- zasłony na okna,
- świetlicę.
Wszelkie pozostałe wymagania są zróżnicowane w zależności od tego, jaka jest kategoria hotelu. Najwyższy standard mają hotele pracownicze I i II kategorii, w których znajdziemy jedynie pokoje jedno-, dwu- i trzyosobowe. W najtańszych hotelach – III i IV kategorii, znajdziemy również pokoje cztero-, pięcio i sześcioosobowe. Muszą one również spełniać najmniej wymagań.
Poza wymaganymi kryteriami, Zarządzenie wymienia również te, które są pożądane oraz określa, które nie są w ogóle wymagane. Warto też dowiedzieć się, które ze standardów nie muszą być spełniane przez hotele pracownicze żadnej kategorii. Są to:
- instalacja gazowa,
- telefony na każdej kondygnacji,
- ustępy spłukiwane w budynku,
- ustępy suche w pokojach sześcio- i więcej osobowych,
- chłodziarki w pokojach,
- pokoje gościnne,
- stołówki z zapleczem,
- pralki elektryczne,
- gabinety lekarsko-zabiegowe i stomatologiczne,
- izolatki,
- punkty usługowe i kioski „Ruchu”,
- mieszkania funkcyjne.
Ustalenie kategorii hotelu pracowniczego jest obowiązkiem komisji powołanej przez kierownika zakładu pracy, prowadzącego hotel, na którą powinni się składać kierownik hotelu oraz przedstawiciele: zakładu pracy prowadzącego hotel, rady zakładowej i samorządu mieszkańców hotelu.
Ile kosztuje nocleg w hotelu pracowniczym?
Cena hotelu pracowniczego zależna jest od tego, do jakiej kategorii on należy, a także od wielkości wybranego pokoju. Kategoria ta zależy natomiast od pewnych standardów, które te miejsca muszą spełniać. To, ile pracownik za płaci za pobyt w hotelu, ustala to samo zarządzenie, które określa zasady prowadzenia hoteli pracowniczych.
Najwięcej zapłacimy za pokój jednoosobowy w hotelu pracowniczym pierwszej kategorii – 7 złotych za dobę. Miejsce w pokoju dwuosobowym będzie kosztował 4, a w trzyosobowym – 3 złote. Najmniej będzie kosztował nocleg w hotelu pracowniczym IV kategorii, w pokoju sześcioosobowym. Doba kosztuje w nim tylko złotówkę. Nawet pokój jednoosobowy w takim hotelu jest niedrogi, kosztuje zaledwie 3 złote za dobę.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana